زِدپـدیا

رسانه شناخت نسل زد

مهم‌ترین ابزار نسل زد چیست؟

قبول داشته باشید یا نه، موبایل یعنی نسل Z

موبایل ابزار نسل زد Z
نسل Z اولین گروهی است که فناوری اینترنت را در سنین پایین به راحتی در دسترس داشت

همه می‌دانیم که نسل زد Z به عنوان اولین نسل اجتماعی است که از جوانی با دسترسی به ابزار اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل رشد کرده و اولین گروهی است که فناوری اینترنت را در سنین پایین به راحتی در دسترس داشت. با انقلاب وب ۲.۰ که در اواسط دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ رخ داد، آن‌ها در معرض میزان بی‌سابقه‌ای از فناوری قرار گرفتند و استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه به طور تصاعدی در طول زمان در بین‌شان رشد کرد.

 

حدود ۹۸ درصد نسل Z گوشی موبایل دارند، ۵۷ درصد بدون گوشی همراه احساس ناامنی می‌کنند، به‌طور متوسط بیش از ۸ ساعت در روز در اینترنت سیر می‌کنند و بیش از ۵ ساعت در گوشی خود هستند. برای همین‌هاست که محققان از این نسل به عنوان «پیوند دیجیتالی با اینترنت» نام می‌برند و استدلال می‌کنند که فضای مجازی ممکن است به جوانان این امکان را بدهد  تا از مشکلات عاطفی و ذهنی که آن‌ها در زندگی شخصی و در دنیای واقعی با آن روبرو هستند فرار کنند.

در تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۴، حدود ۴۱ درصد از نسل Z بیش از ۳ ساعت در روز را صرف استفاده از موبایل یا لپ‌تاپ می‌کنند اما برای مقاصدی غیر از تکالیف مدرسه. این در حالی است که در سال ۲۰۰۴ این میزان نزدیک به نصف بوده است. در سال ۲۰۱۵، حدود ۱۵۰ هزار اپلیکیشن که ۱۰ درصد از برنامه‌های موجود در اپ استور اپل را شامل می‌شد، آموزشی بودند و رنج سنی کودک خردسال تا جوان را هدف قرار می‌داد.

نسل Z از رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر برای تقویت روابط با دوستان و ایجاد موارد جدید استفاده می‌کند. آن‌ها با افرادی ارتباط برقرار می‌کنند که در دنیای واقعی نمی‌توانستند آن‌ها را ملاقات کنند. رسانه‌های اجتماعی به ابزاری برای ایجاد و معنا دادن به هویت تبدیل شده‌اند

استفاده از رسانه‌های اجتماعی با دسترسی به فناوری تلفن همراه (ابزار اصلی این نسل) در زندگی روزمره اکثر نسل Z ادغام شده است که از آن در درجه اول برای حفظ ارتباط با دوستان و خانواده استفاده می‌کنند. در نتیجه، تلفن همراه باعث شده است که توسعه روابط آنلاین به یک هنجار نسل جدید تبدیل شود. نسل Z از رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر برای تقویت روابط با دوستان و ایجاد موارد جدید استفاده می‌کند. آن‌ها با افرادی ارتباط برقرار می‌کنند که در دنیای واقعی نمی‌توانستند آن‌ها را ملاقات کنند. رسانه‌های اجتماعی به ابزاری برای ایجاد و معنا دادن به هویت تبدیل شده‌اند. به گفته تونگ، جنبه منفی تلفن‌های همراه برای نسل Z این است که آن‌ها کمتر «ملاقات رو در رو» را تجربه می‌کنند و بنابراین احساس می‌کنند با گذر زمان تنها تر و منزوی‌تر می‌شوند.

آزمایش گروه Focus نشان داد در حالی که نوجوانان ممکن است از بسیاری از جنبه‌های فیسبوک آزرده شوند، آن‌ها همچنان به استفاده از آن ادامه می‌دهند زیرا اجتماعی بودن آن‌ها با دوستان و همسالان خود بسیار مهم است. توییتر و اینستاگرام محبوبیت روزافزونی در بین اعضای نسل Z دارند، به طوری که ۲۴ درصد از نوجوانان با دسترسی به اینترنت دارای حساب‌های توییتر هستند. این موضوع به این دلیل است که والدین معمولاً از این سایت‌ها و  شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند! اسنپ چت در نسل Z غیرایرانی بیشترین محبوبیت را دارد زیرا فیلم‌ها، تصاویر و پیام‌ها در آن بسیار سریع‌تر از پیام‌های معمولی ارسال می‌شوند.

TikTok در چند سال اخیر محبوبیت بسیار زیادی را در بین کاربران نسل Z به دست آورده و در سال ۲۰۲۱ از اینستاگرام پیشی گرفته است. بنابراین تا سال ۲۰۲۲، TikTok حدود ۶۸۹ میلیون کاربر فعال دارد که ۴۳ درصد از آن‌ها از نسل Z هستند. بر اساس آمارهای رشد فعلی، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۳، تعداد مخاطبان TikTok به میزان ۱.۵ میلیارد کاربر فعال افزایش خواهد یافت که ۷۰ درصد آن‌ها از نسل Z خواهند بود و بهترین ابزار نسل Z محسوب می‌شود؛ سرعت و قابلیت اطمینان عوامل مهمی در انتخاب پلتفرم شبکه اجتماعی توسط اعضای نسل Z هستند. این نیاز به ارتباط سریع در برنامه‌های محبوب نسل Z مانند Vine و استفاده رایج از ایموجی‌ها ارائه شده است.

شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار نسل Z چیست؟

مطالعه‌ای توسط گابریل بورکا و همکارانش نشان داد که نوجوانان در سال ۲۰۱۲ بیشتر از نوجوانان در سال ۲۰۰۶ نگران چیزی هستند که به اشتراک می‌گذراند و ترجیح می‌دهند دیگران را دنبال (follow) کنند تا اینکه چیزی را به اشتراک بگذراند.

یک نظرسنجی از نوجوانان آمریکایی نیز نشان داد که اکثر نوجوانان نگران این هستند که مردم یا دوستانشان چگونه در مورد موضوعی که به اشتراک می‌گذارند فکر می‌کنند و چه بازخوردی را دریافت ‌می‌کنند. ۷۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که از رسانه‌های اجتماعی به‌صورت روزانه استفاده می‌کنند و ۸۲ درصد گفتند که به‌دقت در مورد آنچه در رسانه‌های اجتماعی پست می‌کنند فکر می‌کنند. علاوه بر این، ۴۳ درصد گفتند که از به اشتراک گذاشتن پست‌های قبلی‌شان پشیمان هستند.

 

منابع:

cbsnews.com / theatlantic.com / eurekalert.org / pewresearch.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *