زِدپـدیا

رسانه شناخت نسل زد

نسل Z شهروند دیجیتال است

فناوری و دسترسی به بهترین‌های دیجیتال ویژگی مهم این نسل است

نسل زد Z شهروند دیجیتال
۵۶ درصد از نسل زد با کسی دوست هستند که فقط آن شخص را بصورت آنلاین می‌شناسند

هویت نسل Z زد به طور جدایی ناپذیری با آنلاین بودن و دنیای دیجیتال ممزوج شده است. آن‌ها در دوران رشد خود در معرض میزان بی‌سابقه‌ای از رشد فناوری مواجه شدند و استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه و استفاده از گجت‌ها به طور تصاعدی در طول زندگی‌شان زیاد شد. اینترنت، تلفن همراه، رایانه و همچنین انواع دستگاه‌های دیجیتال مانند تلویزیون و کنسول‌های بازی جوری با زندگی نسل زد Z ادغام شده است که نبودنشان را نمی‌توانند حتی تصور کنند.

 

نسل Z نمی‌توانند بدون اینترنت زندگی کنند

نسل Z وابسته‌ترین نسل به اینترنت است و به‌طور قاطعانه در استفاده از فناوری از تمام نسل‌ها جلوتر است؛ ۶۴ درصد از آنها معتقدند که اینترنت در زندگی آنها بسیار مهم است؛ آنها ترجیح می‌دهند دسترسی نامحدود به اینترنت داشته باشند تا مدرک دانشگاهی! در همین حال نسل Z نیز از اینترنت متفاوت از نسل‌های قبلی خود استفاده می‌کند. استفاده اصلی آنها از اینترنت برای سرگرمی  و سپس آموزش است. نزدیک به ۶۶ درصد جوان‌ها از آنها اینترنت برای سرگرمی استفاده می‌کنند.

۵۸ درصد از نسل زد نمی‌توانند بیش از ۴ ساعت بدون دسترسی به اینترنت بمانند تا اینکه احساس ناراحتی کنند. در واقع وابستگی شدید به اینترنت دارند. در عرض ۵ سال، ۶۷ درصد از نسل زد فکر می‌کنند که اینترنت تعیین می‌کند که آن‌ها به صورت روزانه چه کاری انجام دهند.

۶۴ درصد از نسل Z معتقدند که اینترنت در زندگی آنها بسیار مهم است؛ آنها ترجیح می دهند دسترسی نامحدود به اینترنت داشته باشند تا مدرک دانشگاهی! در همین حال نسل Z نیز از اینترنت متفاوت از نسل‌های قبلی خود استفاده می‌کند. استفاده اصلی آنها از اینترنت برای سرگرمی  و سپس آموزش است. نزدیک به ۶۶ درصد جوان‌ها از آنها اینترنت برای سرگرمی استفاده می‌کنند.

در تحقیق دیگری هم این نتایج به دست آمده است که نسل Z به مراتب بیشتر از نسل‌های دیگر به تأثیر مثبت فناوری بر جهان اعتقاد دارند. ۶۴ درصد فکر می‌کنند هوش مصنوعی تأثیر مثبتی خواهد داشت و ۶۶ درصد معتقدند اینترنت ما را به هم نزدیکتر می‌کند. در واقع، وقتی از آن‌ها پرسیده شد که کدام ارزش، کیفیت یا ویژگی برای نسل شما مهم‌تر است، نسل Z آگاهی دیجیتال را با (۱۹٪) تقریباً به اندازه آزادی (۲۲٪) ارزیابی کردند.

 

آنها دوستان اینترنتی دارند

۵۶ درصد از نسل Z با کسی دوست هستند که فقط آن شخص را بصورت آنلاین می‌شناسند. نسل زد یک نسل بزرگ، متنوع و سریع‌ترین گروه در حال رشد از کارمندان، مشتریان و رأی‌دهندگان و البته ارتباط‌های دیجیتال است. این نسل در حوزه دوستان اینترنتی و اعتماد، بسیار متفاوت فکر و عمل می‌کند. ارتباط آن‌ها، توانایی آن‌ها برای تغییر سریع و تمایل آن‌ها برای تأثیر مثبت بر جهان، همه در انتظارات بالاتر آن‌ها از فناوری و سازمان‌ها منعکس می‌شود.

در حالت عادی نسل زد به دلیل آسان‌تر شدن روزمرگی بیشتر از هر نسلی از خدمات آنلاین استفاده می‌کردند و ارتباطات خود را به دنیای مجازی منتقل کرده بودند اما بیماری کووید ۱۹ هم مزید بر علت شد و شدت این موضوع را بالاتر از قبل برد و به همین علت ترجیحی در بین آن‌ها بوجود آمده که ملاقات‌های دوستانه را بجای پارک به گوگل meet بیاورند یا بجای سینما با اپلیکیشن‌هایی مانند دیسکورد با یکدیگر فیلم تماشا کنند. آن‌ها بیش‌تر از هر زمان دیگری اجتماعی اما بصورت فیزیکی تنها هستند و این از لحاظ جنبه‌های مختلف تاثیرات متفاوت و مخصوص به شرایط خود را دارد.

 

منابع:

businesswire.com / wsj.com / theatlantic.com / cbsnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *