زِدپـدیا

رسانه شناخت نسل زد

دوره فن فیکشن‌ها فرا رسیده است

نسل Z به نوشته‌های هواداری علاقه دارند

فن فیکشن در نسل زد Z چیست
fan fiction یعنی هنر داستان‌نویسی با استفاده از ساخته‌های دیگران است

نسل Z طرفداران fan fiction یا همان هنر داستان‌نویسی با استفاده از ساخته‌های دیگران هستند. اگر بخواهیم به این گفته آن‌ها با دست باز نگاه کنیم، هنر داستان‌نویسی با استفاده از ساخته‌های دیگران از مدت‌ها قبل از فن فیکشن و ازدواج مرد عنکبوتی با زن گربه‌ای برمی‌گردد: شاید به ورجیل، زمانی که او از جایی که هومر با داستان پایان داد یا آئنیاس یا بازگویی شکسپیر از آرتور بروکس، تاریخ تراژیک رومئوس و ژولیت در سال ۱۵۶۲. چیزی که اکثر ما به عنوان فن فیکشن می‌شناسیم در دهه ۱۹۶۰ شروع شد، زمانی که طرفداران Star Trek شروع به ساختن سریال‌هایی درباره ماجراهای اسپاک و کاپیتان کرک کردند. ۳۰ سال بعد، اینترنت وارد شد، که اشتراک‌گذاری داستان‌هایی را که در دنیای دیگران اتفاق می‌افتد – خواه هری پاتر، مرد عنکبوتی، یا هر چیز و هر چیز دیگری – آسان‌تر کرد و همین موضوع باعث شد در کودکان نسل زد فن فیکشن جایگاه خاصی پیدا کند که هنوز هم اثر آن را در جوانان می‌بینیم.

 

در مورد وجود گونه داستان‌های فن فیکشن و تاریخ شروعشان که از ویژگی های مهم نسل زد Z است، اگر می‌دانستید کجا را نگاه کنید، فن‌فیکشن همیشه وجود داشته است اما اکنون نادیده گرفتن آن تقریبا غیرممکن است.

در طول ۲ دهه اول قرن بیست و یکم، نوشتن و خواندن داستان‌های آماتور برگرفته شده از یک داستان مادر (fan fiction) به یک فعالیت رایج در سراسر جهان تبدیل شده است.
داده‌های جمعیتی از منبع‌های مختلف نشان می‌دهد که کسانی که این سبک داستانی را می‌خواندند و می‌نوشتند، عمدتاً جوان، در سنین نوجوانی و ۲۰ سالگی و همچنین دختر بوده‌اند. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیلی که در سال ۲۰۱۹ توسط دانشمندان داده سیسیلیا آراگون و کتی دیویس از سایت fanfiction.net منتشر شد، نشان داد که حدود ۶۰ میلیارد کلمه محتوا در طول ۲۰ سال گذشته توسط ۱۰ میلیون انگلیسی زبان که میانگین سنی آن‌ها ۱۵ سال و نیم بوده است، اضافه شده است. نویسندگان fan fiction آثار خود را بر اساس پدیده‌های فرهنگی محبوب بین‌المللی مانند کی‌پاپ، پیشتازان فضا، هری پاتر، گرگ و میش، دکتر هو، جنگ ستارگان و آثار مختلف والت دیزنی یا انیمه‌های ژاپنی معروف به «آثار مادر» و همچنین چیزهای دیگر پایه‌گذاری می‌کنند.

تجزیه و تحلیلی که در سال ۲۰۱۹ توسط دانشمندان داده منتشر شد، نشان داد که حدود ۶۰ میلیارد کلمه محتوا در طول ۲۰ سال گذشته توسط ۱۰ میلیون انگلیسی زبان که میانگین سنی آن‌ها ۱۵ سال و نیم بوده است، اضافه شده است

در fan fiction ‌ها پدیده‌ای می‌بینیم به عنوان Ship که از لغت اینگلیسی Relationship می‌آید. وقتی این کلمه بین دو کاراکتر می‌آید، این را نشان می‌دهد که طرفدار‌ها رابطه‌ای عاطفی بین این دوکاراکتر حس کردند و آن ۲ را به یکدیگر مرتبط می‌کنند.  آراگون و دیویس استدلال کردند که نوشتن داستان‌های fan fiction می‌تواند به جوانان کمک کند تا با انزوای اجتماعی مبارزه کنند و مهارت‌های نوشتاری خود را در خارج از مدرسه در محیطی از افراد همفکر خود تقویت کنند. جایی که می‌توانند بازخورد سازنده (ناشناس) دریافت کنند. چیزی که آن‌ها را «راهنمایی توزیع‌شده» می‌نامند.

ربکا بلک متخصص داده و اطلاعات اضافه کرد که نوشتن fan fiction می‌تواند منبع مفیدی برای زبان آموزان انگلیسی باشد. در واقع، تجزیه و تحلیل آراگون و دیویس نشان داد که به ازای هر ۶۵۰ نقدی که یک نویسنده دریافت می‌کند، دایره لغات آن‌ها به اندازه یک سال بهبود می‌یابد. اگرچه ممکن است این روند برای نویسندگان باسابقه کمتر باشد. از سوی دیگر، کودکانی که در حال مرور محتوای این سبک هستند ممکن است در معرض آزار و اذیت سایبری، نظرات خام و سایر مطالب نامناسب قرار گیرند.

نویسندگان مشهوری مانند ای‌ال جیمز، نویسنده کتاب‌های ۵۰ سایه، و کاساندرا کلر، که همیشه در مورد نوشتن داستان‌های فن فیکشن هری پاتر قبل از مجموعه پرفروشMortal Instruments خود و کمکی که آن‌ها به حرفه‌اش کردند گفته است. این روزها، کاملاً رایج است که برخی از مردم واقعاً دوست دارند در مورد عاشق شدن کاپیتان آمریکا و باکی بارنز یا مبارزه با شیاطین با بافی دکتر هو بنویسند. تصویر کلی از فن فیکشن تا حدودی روشن شده است: کمتر از قبل عجیب است و برای عمده‌ مردم قابل درک. اما شکاف بین فن فیکشن و نوشتار اصلی بسیار زیاد است. فرض بر این است که اگر مردم داستان‌های فن فیکشن می‌نویسند، به این دلیل است که نمی‌توانند داستان خود را تولید کنند. در بهترین حالت، مانند یک دوره آموزشی عمل می‌کند و نویسنده را آماده می‌کند تا بتواند یک روزی یک کتاب واقعی بنویسد. وقتی آن‌ها این کار را نمی‌توانند انجام دهند و مجبور می‌شوند برای ادامه دادن از دست یک نفر دیگر کپی کنند، مورد تمسخر قرار می‌گیرند. منطق این است که یک نویسنده واقعی که به سمت نوشتن کتاب‌های خود می‌رود، به نویسنده‌های دیگر و داستان‌هایشان به عنوان یک اصل نگاه نکند.

 

منبع:

Publishing perspectives / guardian / technology review / edition.CNN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *