نسل Z از نظر فرهنگ به نسبت همه نسلهای قبلی از نظر نژادی و قومی متنوعترند و در مسیر تبدیلشدن به «تحصیلکردهترین نسل» هستند. اعضای نسل زد بیشتر از همتایان بزرگتر خود به تحصیل ادامه میدهند. نسل Z که در دوران ظهور اینترنت بزرگ شده، ذهنیت منحصربهفردی دارد.در این مطلب میخواهیم نوع ساختار ذهنی و توجیهات فکری نسل Z را بهتر بشناسیم و البته به مطالب مشابهی که در همین سایت، منتشر شده است، اشاره خواهیم کرد.
با در نظر گرفتن این مقدمه، در اینجا ۴ نکته کلیدی در مورد طرز فکر و فرهنگ نسل زد Z وجود دارد:
کسب مهارت سریع
پایه دانش نسل Z به نسبت نسلهای گذشته انعطاف پذیرتر است. یعنی استعداد آنها در سرعتشان در کسب مهارت است. آنها بر عکس گذشته به دنبال فهمیدن هستند تا حفظ کردن و این موضوع آنها را به یادگیرندگان سریع تبدیل میکند. در توصیف موسسههای تحقیقاتی، نسل زد «دانشجویان خلاق، عملی و آگاه به فناوری هستند که تجارب آموزشی فراگیر و فعال را در مقابل نشستن منفعلانه و گوش دادن به سخنرانی اساتید برای ساعتها ترجیح میدهند.» همه چیز در مورد توانایی سازگاری و آزمایش کردن است. نسل Z فقط باید قواعد بازی را یاد بگیرد و از مهارتهای سازگاری خود برای انطباق با آن استفاده کند.
دسترسی سریع به منابعی مانند کتابخانههای آنلاین، پایگاههای اطلاعاتی و کارگاههای آموزشی ویدئویی و همچنین دسترسی راحت به این منابع با تلفنهای همراه، تاثیرگذاری این سبک یادگیری را افزایش میدهد.
سبک یادگیری نسل Z
اینترنت انبوهی از اطلاعات را در دستان نسل Z میگذارد که به آنها اجازه میدهد بتوانند در موضوعی که جستوجو میکنند یا علاقهمند هستند، یادگیری فعال داشته باشند. آنها در فضای مجازی بسیار فعال هستند و روابط زیادی با افراد نزدیک و دور از خود از طریق اینترنت دارند و این موضوع آنها را بسیار اجتماعیتر از نسلهای گذشته کرده است. البته فراموش نکنیم که این موضوع فقط در مورد فضای مجازی صدق میکند نه روابط حقیقی در دنیای واقعی.
نسل زد با استفاده از انواع تکنولوژی و مشارکتی که با بقیه دارند، یاد میگیرند. آنها در ارتباط دادن فضای مجازی به دنیای واقعی به ویژه پیاده کردن دستورالعملهای آنلاین در زندگی بسیار ماهر هستند؛ نمایش عمومی خیاطی و آشپزی به صورت آنلاین باعث میشود تا خلاقیتهای این نسل به صورت مشخص نمایش داده شود و حس آزمایش تجربههای جدید و کار گروهی را ایجاد کنند. در گذشته، مقالهها و تا حدودی پادکستها برای گسترش دانش در مورد یک موضوع خاص مورد استفاده قرار میگرفتند، در حالی که نسل Z با استفاده از پلتفرمهای ویدیویی مانند YouTube و Tiktok مهارتهای جدید را یاد میگیرند.
از نظر نسل Z یک راه خوب برای پشتیبانی از این مجموعه مهارت، داشتن چندین راه برای دسترسی به اطلاعات است. مانند یک ویدیو یا یک کلیپ صوتی همراه با متن. یا داشتن یک کتابخانه قابل جستوجو یا منابع دانشگاهی (وبینار، کارگاههای آموزشی) که به جستوجوگر امکان دسترسی بیشتری به اطلاعات بدهد. بد نیست بدانید که بیشتر افراد نسل زد از کار گروهی سود میبرند و آن را کاری محبوب میدانند.
تفکر اقتصادی نسل Z
نسل Z در مورد مسائل مالی بسیار باملاحظه است. بسیاری از اعضای نسل Z با تماشای والدین یا برادران و خواهران خود که در طول رکود بزرگ اقتصادی ضربههای مالی بزرگی میخوردند، بزرگ شدند. در نتیجه این نسل که شاهد مبارزات والدین خود بودهاند، بسیار عملگراتر و محافظهکارتر هستند. افراد نسل Z سعی میکنند با پول خود هوشمندانه عمل کنند. روی تحصیلات خود سرمایهگذاری کنند و رشتههای (هنری یا تحصیلی) خود را با دقت انتخاب کنند. آنها سعی می کنند بین «مقرون بهصرفه بودن» و «صرف کردن هزینه» روی چیزهایی که به آنها اهمیت میدهند تعادل ایجاد کنند. همین عملگرایی در سبک زندگی و عادتهای خرید آنها نیز منعکس میشود.
به گفته بنیاد Annie E. Casey «بچههای نسل Z میتوانند برای تصمیمگیری آگاهانه در مورد خرید، به شبکههای اجتماعی گسترده و هوشمندانه فناوری خود اعتماد کنند. عملگرایی، آنها را به بررسی و ارزیابی طیف وسیعی از گزینهها قبل از تصمیمگیری در مورد یک محصول سوق میدهد. آنها تمایل دارند شرکتهایی را انتخاب کنند که ارزش خرید بالایی دارند و در موارد مختلف تحقیق میکنند تا مطمئن شوند که یک محصول -برای مثال- واقعاً گیاهی است یا قاچاق نباشد یا از بردهداری مدرن حمایت نکند و چنین مواردی…
نسل Z میخواهد از افرادی حمایت کند که برای بهتر کردن جهان تلاش میکنند، به این معنی که کسانی که در تلاش برای جذب این گروه هستند، باید ماموریت و فرهنگ خود را برای حمایت از آن متمرکز کنند. چیزهایی مانند اهدای کمک به سازمانهای خیریه یا روشهای سازگارتر با محیطزیست. آنها به ارزشها، اصالت و نتایج اهمیت میدهند.
احساس اطمینان نداشتن به آینده
یکی دیگر از عوامل کلیدی برای درک طرز فکر و فرهنگ نسل زد Z این است که اغلب با نداشتن اطمینان به آینده نگاه میکنند. آنها تحولات تاریخی بسیار بزرگی را تجربه کردهاند. در دنیای پس از ۱۱ سپتامبر بزرگ شدهاند. بحران اقتصادی متعدد را دیدهاند و کووید ۱۹ را پشت سر گذاشتهاند. دسترسی نسل Z به اینترنت این یکسان شدن تجربه همگانی را افزایش میدهد. آنها میتوانند فاجعهها را در زمان واقعی با رسانههای بسیار متنوع ببینند.
نسل زد قطعاً نیازمند تشویق و هدایت است. یادگیری مبتنی بر کار، دورههای کارآموزی و سایر اقدامهای عملی به دانش آموزان نسل زد تصویر دقیقتری از دنیای بزرگسالان و ابزارهای مقابله با آن میدهد. چیزی که آنها نیاز دارند استراتژی، تمرین و کمی راهنمایی است تا اطمینان بیشتری به آینده داشته باشند.
خلاصه اینکه؛
درباره فرهنگ نسل زد؛ نسل Zیها یادگیرندگان سریع فناوری و خرجکنندههای باملاحظهای هستند. آنها دانشآموزانی مصمم، خلاق و مشارکتی هستند که میخواهند تغییرهای مثبتی ایجاد کنند و آیندهای پایدار را برای خود تضمین کنند.
منابع:
comevo.com / forbes.com