زِدپـدیا

رسانه شناخت نسل زد

چرا نسل جوان را نسل Z می‌نامند؟

نام‌های دیگر نسل زد؛ بومیان نسل دیجیتال و نسل اینترنت

علت نام گذاری نسل زد Z
اصطلاح نسل اینترنت به این موضوع اشاره دارد که این نسل اولین نسلی است که پس از گسترش و پذیرش سراسری اینترنت متولد شده است و نمی‌توانند جهانی بدون اینترنت را تصور کنند

نسل Z در واقع اشاره‌ای دارد به نسل‌شناسی‌ای که با نسل X شروع شد و حالا روشی برای نامگذاری نسلی شده است. نسل قبلی نسل Z را نسل Y (نسل هزاره‌ها) نام گذاشته‌اند. نسل بعد از این نسل هم با اتمام حروف انگلیسی، نسل آلفا نام دارد. اما بد نیست بدانید نام‌های دیگری نیز برای این نسل پیشنهاد شده است. هرجا آن‌ها را خواندید یا دیدید، بدانید درباره نسل زد حرف می‌زنند. در تعریف نسل Z در دوره‌های مختلف به آنها نسل i، نسل ملی، بومیان دیجیتال، بومیان نئودیجیتال، نسل کثرت‌گرا و نسل اینترنت هم گفته می‌شود. در ادامه با علت و بنیانگذاران هر کدام از این اسم‌ها آشنا می‌شویم. نام‌هایی که هر کدام -در واقع- توصیف مشخصی از نسل Z ارائه می‌دهند.

 

چه کسی نام نسل Z را انتخاب کرد؟

در ابتدا باید گفت که اسامی‌ای که از نسل‌ها می‌بینیم تنها اسم‌های قراردادی هستند که در دوره‌ای جا افتاده‌اند، محبوب شده‌اند یا به دلیلی سر زبان‌ها افتاده‌اند؛ مثل همین نسل‌بندی محبوب دهه‌ای در ایران. نام نسل Z اشاره‌ای به این واقعیت دارد که نسل دوم پس از نسل X است. نسل X نامی است که از سال ۱۹۹۰ برای توصیف متولدان ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ مصطلح و در کتاب‌های فرهنگ‌شناسی رایج شد.

  1. نام نسل Z اولین بار توسط جمعیت‌شناسی به نام شریل راسل در سال ۲۰۰۹ ساخته و بیان شده است.
  2. ژان تونگ، استاد روانشناسی و نویسنده، از اصطلاح iGeneration (یا به اختصار iGen) به معنی نسل من استفاده کرد. اما این ایده توسط ناشرش رد شد. در آن زمان، آی‌پاد و رایانه‌های آی‌مک وجود داشتند اما هنوز آیفون یا آی‌پدی وجود نداشت. تونگ بعداً از این اصطلاح برای کتاب iGen خود در سال ۲۰۱۷ استفاده کرد.
  3. در سال ۲۰۱۴ در آمریکا نویسنده‌ای به نام نیل هاو اصطلاح نسل ملی را ابداع کرد. در واقع واژه ملی به اولین نسلی اشاره دارد که پس از حملات ۱۱ سپتامبر -در آن شرایط امنیتی- کودکی خود را گذراندند و حس ترس از تروریسم را از آن موقع داشته‌اند.
  4. اصطلاح نسل اینترنت به این موضوع اشاره دارد که این نسل اولین نسلی است که پس از گسترش و پذیرش سراسری اینترنت متولد شده است و نمی‌توانند جهانی بدون اینترنت را تصور کنند.
  5. در ژاپن، این نسل بومیان نئودیجیتال توصیف می‌شود که یک گام فراتر از گروه قبلی سنی است که به‌عنوان بومی‌های دیجیتال توصیف شده است. بومیان دیجیتال عمدتاً از طریق متن یا صدا ارتباط برقرار می‌کنند، در حالی که بومیان نئودیجیتال از ویدئو، تلفن ویدئویی و فیلم استفاده می‌کنند. تغییر استفاده  از موبایل به جای رایانه و ویدیو به‌جای متن در میان جمعیت نئودیجیتال مشخص و واضح است.

مرکز تحقیقاتی پیو در سال ۲۰۱۹ نام‌های مختلف این گروه سنی را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که در ایالات متحده آمریکا عبارت Generation Z با اختلاف محبوب‌تر از بقیه گزینه‌هاست. همچنین فرهنگ لغت‌هایی همچون Merriam-Webster و Oxford هر دو دارای تعریف رسمی برای نسل Z هستند و در واقع این عنوان را به رسمیت شناخته‌اند.

جدول تفکیک نسلی و سنی نسل ها

زومر کیست؟

زومر یک اصطلاح غیررسمی  و عامیانه برای اشاره و نام گذاری نسل زد است که اغلب با لحنی کنایه‌آمیز، طنزآمیز یا تمسخر‌آمیز استفاده می‌شد. در حقیقت این اصطلاح بخش boomer  که در نسل بیبی بومرها بوده را با Z این نسل ادغام می کند و zoomer را می‌سازد.

پیش از این، زومر در دهه ۲۰۰۰ برای توصیف بیبی بومرهای فعال استفاده می‌شد. در سال ۲۰۱۶ این اصطلاح محبوبیت زیادی پیدا کرد و در فرهنگ لغت Merriam-Webster از همین اصطلاح zoomer به معنای نسل Z استفاده شد. در نهایت این واژه در اکتبر ۲۰۲۱ به‌طور رسمی به فرهنگ لغت Merriam-Webster اضافه شد.

به عقیده عده‌ای از کارشناسان، حرف Z و اصطلاح Zoomer ممکن است به این واقعیت اشاره کند که نسل Z اولین نسلی است که بر روی اینترنت به معنای امروزی زوم کرده است. به‌نحوی‌که می‌بینیم تمام تعریف‌های این نسل با اینترنت فناوری و فضای مجازی آمیخته است. آنها بومی دیجیتال هستند و کارکردن با فناوری و اینترنت را به نوعی حرکت‌دادن بندهای انگشتان می‌دانند؛ مانند هر کودکی که زبان مادری‌اش را بدون هیچ سختی‌ای صحبت می‌کند.

نسل Z شهروند دیجیتال و اینترنت

 

منابع:

abcnews / forbes / cbsnews / pewresearch / slanglang

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *