زِدپـدیا

رسانه شناخت نسل زد

شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار نسل Z چیست؟

تیک تاک پیشتاز محبوبیت در نسل زد جهان است ولی در ایران نه!

شبکه اجتماعی نسل زد Z
برخلاف همه حدس‌ها، یوتیوب در میان نسل Z  محبوب‌ترین است

با توجه به رسانه‌های اجتماعی مختلفی که این روزها مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند، فکر کردیم خوب است یک تحقیق ارائه دهیم که هر یک از محبوب‌ترین شبکه های اجتماعی در نسل Z را به قطعه‌های قابل فهم‌تر تقسیم کنیم و مزایای هر کدام را نشان دهیم و اینکه چگونه می‌توانند بهترین باشند. با این اطلاعات مقایسه شبکه‌های اجتماعی، می‌شود فهمید که هر پلتفرم چگونه کار می‌کند، چه ویژگی‌هایی دارد و چرا در بین نسل زد Z محبوبیت دارد.

 

شبکه های اجتماعی محبوب نسل Z در جهان

  1. یوتیوب: ۷۷ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۷۹ درصد در سال ۲۰۲۰
  2. اینستاگرام: ۶۷ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۶۲ درصد در سال ۲۰۲۰
  3. تیک تاک : ۶۴%در سال ۲۰۲۱ | ۴۵٪ در سال ۲۰۲۰
  4. اسنپ چت: ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۵۶ درصد در سال ۲۰۲۰
  5. فیس بوک: ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۳۶ درصد در سال ۲۰۲۰
  6. Discord دیس‌کورد: ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۳۳ درصد در سال ۲۰۲۰
  7. توییتر: ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۳۳ درصد در سال ۲۰۲۰
  8. فیسبوک مسنجر: ۳۱ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۲۳ درصد در سال ۲۰۲۰
  9. پینترست: ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۰
  10. فورتنایت: ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۰
  11. Reddit ردیت: ۱۸%در سال ۲۰۲۱ | ۱۸٪ در سال ۲۰۲۰
  12. WhatsApp واتس آپ: ۱۷٪ در سال ۲۰۲۱ | ۱۱٪ در سال ۲۰۲۰

 

شبکه‌های اجتماعی محبوب نسل Y در جهان

  1. فیس بوک: ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۷۶ درصد در سال ۲۰۲۰
  2. یوتیوب: ۷۲ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۷۱ درصد در سال ۲۰۲۰
  3. اینستاگرام: ۵۸ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۰
  4. فیسبوک مسنجر: ۶۲ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۰
  5. اسنپ چت: ۴۱ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۰
  6. توییتر: ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۳۶ درصد در سال ۲۰۲۰
  7. تیک تاک ۴۲%در سال ۲۰۲۱ | ۳۰٪ در سال ۲۰۲۰
  8. پینترست: ۲۳ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۲۸ درصد در سال ۲۰۲۰
  9. واتس آپ : ۱۶%در سال ۲۰۲۱ | ۲۵% در سال ۲۰۲۰
  10. Reddit  ردیت: ۱۶% در سال ۲۰۲۱ | ۱۸٪ در سال ۲۰۲۰
  11. Discord  دیس‌کورد: ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۰
  12. فورتنایت: ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۱ | ۷ درصد در سال ۲۰۲۰

 

کدام شبکه اجتماعی در نسل Z محبوب‌تر است؟

مطالعه‌ای به استفاده از شبکه های اجتماعی در میان نسل Z و Y و چگونگی تغییر این استفاده در سال ۲۰۲۱ پرداخت. نتایج این دو رتبه‌بندی ممکن است با  آن چیزی که شما انتظار دارید متفاوت باشد. استفاده از TikTok سال به سال در بین نسل Z و حتی بین نسل Y در حال افزایش است.

تیک تاک پیشتاز محبوبیت در نسل Z

کدام شبکه اجتماعی در حال حاضر بیشتر مورد استفاده جوانان و نسل زد Z است؟ برخلاف همه حدس‌ها، یوتیوب در میان نسل Z  محبوب‌ترین است. در مطالعه‌ای که توسط YPulse انجام شد، استفاده نسل Z از این پلتفرم ویدیویی ۷۷ درصد بیشتر از هر شبکه اجتماعی دیگری بود. علیرغم کسب رتبه اول، استفاده از یوتیوب در نسل Z نسبت به سال ۲۰۲۰ که ۷۹ درصد بود، اندکی کاهش یافته است. علاوه بر این، نسل Z در سال ۲۰۲۱ با نرخ استفاده ۶۷ درصدی، نسبت به ۶۲ درصد در سال ۲۰۲۰، وابسته و مشتاق استفاده از اینستاگرام باقی ماندند.

TikTok تنها شبکه اجتماعی است که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد و ۶۴ درصد از جوانان آمریکایی از این پلتفرم چینی استفاده می‌کنند. این در حالی است که سهم سال ۲۰۲۰ این پلتفرم ۴۵ درصد بوده. این مطالعه نشان می‌دهد که محبوبیت یوتیوب در میان نسل Z در ایالات متحده می‌تواند به ماهیت کاربردی و مفید آن برگردد. در حالی که جوانان آمریکایی می‌گویند که به طور متوسط ​​۴ ساعت در روز را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. بر اساس برآوردها، آن‌ها نه تنها از یوتیوب برای سرگرمی، بلکه برای یادگیری چیزهای جدید استفاده می‌کنند.

سن نسبی شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام و نفوذ آن‌ها در بین برندها نیز ممکن است موقعیت آن‌ها را در این رتبه‌بندی توضیح دهد. با وجود این، رشد TikTok از همه سریع‌تر بوده است و حتی باعث می‌شود این غول چینی در آینده‌ای نزدیک بتواند از Snapchat نیز پیشی بگیرد. این رشد سریع در استفاده در نسل Y نیز دیده می‌شود. با این حال، در حالی که TikTok پیشرفت پایداری را نشان می‌دهد، این شبکه اجتماعی چینی تنها در رتبه هفتم این رتبه‌بندی نسل Y قرار دارد؛ با ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۱، در مقایسه با ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۰.

نکته: این تحقیقات میزان دسترسی و استفاده از نسل Z در جهان است ولی نسل زدهای ایران، تیک‌تاک طرفداران و استفاده‌کنندگان کمتری در مقایسه با جهان دارد. چون فیلتر بودن این اپلیکشن از داخل و هم از سوی شرکت خدمات‌رسان باعث شده تا اجتماع ایرانیان در این اپلیکیشن شکل نگیرد.

 

آشنایی با شبکه های اجتماعی پرطرفدار نسل Z

توییتر

  • شبکه اجتماعی شبه وبلاگ‌نویسی که پست‌ها را به ۲۸۰ کاراکتر محدود می‌کند.
  • به طور متوسط در هر ثانیه ۶ هزار توییت ایجاد می‌شود.
  • توییتر ۳۵۳ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

فیس بوک

  • ۵۹ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی در فیسبوک هستند که آن را به بزرگترین پلتفرم رسانه اجتماعی در جهان تبدیل می‌کند.
  • ۲۶ درصد از کاربران فیس بوک در آمریکا ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند و برای بزرگسالان محسوب می‌شود.
  • کاربران به طور متوسط بیش از ۱۹.۶ ساعت در ماه را در فیس بوک می‌گذرانند.
  • فیسبوک ۲.۹۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد.

اینستاگرام

  • شبکه اجتماعی برای  اشتراک‌گذاری عکس‌ها، استوری‌ها و ویدیوهای زنده.
  • بسیاری از برندها از طریق استفاده از هشتگ‌ها و ارسال تصاویری برای مصرف‌کنندگان، می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
  • اینستاگرام ۱.۴ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد.

TIKTOK

  • شبکه اجتماعی ساخت و تماشای فیلم‌های کوتاه.
  • بازدید بیش از یک میلیون ویدیو و بیش از یک میلیارد صدا در روز.
  • بیشترین استفاده از پلتفرم اجتماعی در بین کاربران ۱۰ تا ۲۹ ساله.
  • بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه.

لینکدین

  • سایت شبکه اجتماعی کسب و کار.
  • همکاران بالقوه و فعلی برندهای معتبر، مکانی برای معاشرت، ارتباط و اشتراک‌گذاری تجربه‌های متقابل دارند.
  • لینکدین ماهانه ۲۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.

پینترست

  • بزرگ‌ترین فرصت را برای تولیدکنندگان محتوا در خانه، محصولات زیبایی و آرایشی، و صنایع غذایی به ارمغان می‌آورد.
  • ۸۹٪ از کاربران Pinterest  از این اپلیکیشن برای خرید کردن استفاده می‌کنند.
  • پینترست ۴۳۱ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

 

منابع:

hootsuite.com / sproutsocial.com / statista.com / bloggingwizard.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *