دوپامین، مادهای اعتیادآور است که با کسب موفقیت در بدن ترشح میشود و در دنیای امروزی میشود با یک کلیک به آن رسید. اینجا میخواهیم توضیح دهیم که لذت آنی و کسب رضایت فوری چیست؟ چرا نسل Z تا این حد به آن وابسته است تاحدیکه دامنه توجه آنها حتی یک ثانیه از ماهی قرمز که ۹ ثانیه است کمتر شده است؟
بازه زمانی جلب توجه در کسب و کار چیست؟
بازه جلب توجه مقدار زمانی است که قبل از بین رفتن تمرکز یا از دست دادن علاقه بر روی یک کار صرف میشود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که توجه به طور غیرقابل کنترلی به فعالیت یا احساس دیگری منحرف شود. در کسب و کارها بازه توجه همان زمانی است که مشتری صرف بررسی محصول فروشنده میکند یا بیشترین زمانی است که یک فرد صرف انتخاب یک مطلب خاص یا یک سایت خاص میکند. بازه جلب توجه میتواند تحت تاثیر معیارهای مختلفی تعیین شود که سن و نسل از مهمترین عوامل مقدار زمان این بازه هستند.
فرصت جلب رضایت نسل Z؛ چهار ثانیه کمتر از نسل گذشته
نسل Z جاهطلب و بهروز است. آنها میدانند که در زمان کمی که دارند با انبوهی از اطلاعات و گزینهها روبرو هستند و در نتیجه نمیتوانند زمان زیادی را صرف فکرکردن به این کنند که چه کاری درست است. آنها دوست دارند مطالب را فیلتر کنند و مدتزمان این فیلتر تنها ۸ ثانیه است و اگر از این ۸ ثانیه بگذر علاقه به ادامه دادن یا خواندن آن مطلب ندارند.
این دامنه توجه در مقایسه با حتی نسل قبلی خود یعنی نسل Y چهار ثانیه کم شده است. این حساسیت و وسواس نسل Z درباره فرصت ندادن به سوژهها باعث شده آنها کمتر بخواهند فکر کنند و بیشتر به نتیجه و رسیدن به هدفشان تمرکز کنند. آنها دیگر نیاز نیست چیزی را به حافظهشان بسپرند، متنهای بلند را بخوانند یا حتی به جزئیات چیزی توجه کنند؛ زیرا هر موقع که بخواهند تنها با یک سرچ میتوانند به جواب خود برسند.
لذت آنی در خرید یا انتخاب چیست؟
بهطور کلی لذت آنی چیست و چرا باعث میشود بیشتر بخواهیم؟ ما در حال حاضر با نسلی طرف هستیم که اعتمادبهنفس کمی دارد. این کاهش اعتماد به نفس که هم بر نسل Y و هم بر نسل Z تأثیر میگذارد، میتواند مستقیماً با رسانههای اجتماعی مرتبط باشد. در واقع ما زیر بمباران تصاویر متنوع و متفاوت هستیم که هر روز به فیدهای اینستاگرام یا در ویدئوهای یوتیوب ما سرازیر میشوند. تصاویری مملو از مهمانی و خنده که توسط تولیدکنندگان محتوا پخش میشوند و بیشتر شبکههای اجتماعی را پر میکند و به مخاطبش احساس سرخوردگی میدهد. حالا چگونه میتوانیم در همان زمان اینهمه رضایت را از آن کسب کنیم و به حضور در شبکههای اجتماعی ادامه دهیم؟
دوپامین بهصورت طبیعی هورمونی است که به آن هورمون پاداش نیز گفته میشود؛ زیرا همین دوپامین است که انگیزهمان را برای ادامه فعالیت حفظ میکند. درگذشته برای بدست آوردن دوپامین ممکن بود ساعتها کار کنید، زحمت بکشید تا به آن دست پیدا کنید؛ اما در دنیای امروزی تنها دیدن لایک خوردن پستمان برای ترشح آن کافی است
دوپامین! بله، همان ماده شیمیایی که همه ما را خوشحال میکند و معمولاً با غذا، ورزش، عشق، رابطه جنسی، قمار، مواد مخدر همراه است. دوپامین همان حس رضایتی را به ما میدهد که از یک اطلاعرسانی (نوتیفیکیشن) موبایلمان به دست میآوریم: «فلانی عکس شما را پسندید/ فلانی در مورد پست شما نظر داد/ یک دنبالکننده جدید پیدا کردید»
دوپامین بهصورت طبیعی هورمونی است که به آن هورمون پاداش نیز گفته میشود؛ زیرا همین دوپامین است که انگیزهمان را برای ادامه فعالیت حفظ میکند. درگذشته برای بدست آوردن دوپامین ممکن بود ساعتها کار کنید، زحمت بکشید تا به آن دست پیدا کنید؛ اما در دنیای امروزی تنها دیدن لایک خوردن پستمان برای ترشح آن کافی است.
اما این این موضوع جایی خطرناک میشود که وقتی میتوان آن را فوری بدست آورد چطور انگیزهمان را برای کاری، ساعتها حفظ کنیم؟ این موضوع صرفاً به رسانههای اجتماعی یا رضایت از شبکههای اجتماعی ختم نمیشود، بلکه این قضیه به یک تحقیق یا سرچ ساده یا سفارش غذا با یک کلیک هم تسری پیدا میکند. با وجود اینترنت و انواع مختلف فناوری، دیگر مهم نیست چیزی که میخواهید کجاست یا چه محدودیتی دارد، این نسل دهه هشتادی میتواند در کمترین زمان به آن هدف برسد.
در ۲۰ سال اخیر چقدر تغییر کردهایم؟
این سوالهایی است که روزمره با آن طرفیم؛ چه شوخی یا تکیه کلامی مد شده است؟ چه رفتار و اخلاقی بیشتر مورد پسند همه است؟ بهترین آرایش روز چیست؟ چه چالشی در تیک تاک روی بورس است؟ چه هشتگی در اینستاگرام گرفته است؟ در توئیتر چه سوژهای ترند شده است؟
حالا در دورانی زندگی میکنیم که هر روز مانند یک مسابقه است، مسابقهای که چه کسی میتواند هوشیارترین باشد، رسانهها را رصد کند، ترندها را پیدا کند، چالشها را کشف کند و… اما با همه اینها آنچه امروز ترند میشود، فردا دیگر هیچکس به یادش نمیآورد که چه بود. در واقع اینترنت برای برخی فقط یک ابزار است برای اتلاف وقت یا فرار از یکنواختی مرتبط با کار؛ این را گوگل کن، آن را ایمیل کن. اما، برای تعداد بیشتری از مردم، اینترنت همه چیز است. اینجاست که کلمه اعتیاد معنا پیدا میکند. اعتیاد در معنای واقعی کلمه (وابستگی شدید به یک ماده، فعالیت یا کار) امروزه برای رسانههای اجتماعی استفاده میشود. در واقع یکی از برجستهترین اعتیادهای جهان و ترسناکترین آن اعتیاد به شبکههای اجتماعی است که حتی مردم متوجه بروز این اعتیاد هم نمیشوند.
حالا بیایید این مفهوم را در چشمانداز نسل جوان قرار دهیم؛ نسل Z به طور متوسط حدود ۲ ساعت در روز را در انواع پلتفرمها و رسانههای اجتماعی سپری میکند. حدود ۵ سال از زندگی آنها صرف خیره شدن به یک صفحهنمایش -بدون احتساب تماشای تلویزیون- میشود.
8 ثانیه در نسل Z افسانه است!
نسل Z به بازه توجه پایین خود بدنام است. اما طبق آخرین تحقیقات Mckinsey این موضوع میتواند آنقدری که فکر میکردیم درست نباشد! نسل جوان بیاندازه شیفته محتوا است، آنها ساعتهای زیادی را صرف تماشای ویدیوهای کوتاه اینستاگرام و TikTok میکنند و تا ۶ ساعت هم از تلفن همراهشان در روز استفاده میکنند. مکنزی این موضوع را که نسل Z تنها میتواند ۸ ثانیه برای انتخاب چیزی تمرکز کند، رد و عکسش را نیز ثابت میکند. برای نسلی که در دریای بینظیری از محتوا سرگردان هست، پیدا کردن محتوای مناسب بر همه چیز ارجحیت دارد. اینجا ۳ روند در بین اعضای نسل Z را بررسی میکنیم که کلیشه هشت ثانیهای را می شکند.
مکنزی این موضوع را که نسل Z تنها میتواند ۸ ثانیه برای انتخاب چیزی تمرکز کند، رد و عکسش را نیز ثابت میکند. برای نسلی که در دریای بینظیری از محتوا سرگردان هست، پیدا کردن محتوای مناسب بر همه چیز ارجحیت دارد
نسل جوان کتاب را دوست دارد!
برخلاف تصورها نسل زد Z جهانی به احیا فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کرده است. فروش کتاب در سال گذشته در ایالات متحده و بریتانیا با افزایش فروش، رکورد جدید ۳۰.۷ درصد در بین جوانان و نوجوانان را ثبت کرده است. این افزایش میل به کتاب در نسل Z میتواند تا حدی به دلیل موج رسانه و شبکههای اجتماعی برای حمایت از فرهنگ کتابخوانی باشد. دادهها نشان میدهد که هشتکهایی مانند #BookTok در رسانههای اجتماعی مانند TikTok به نویسندگان کمک کردند تا در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰ میلیون نسخه کتاب بیشتری بفروشند. تا ماه گذشته، هشتگ #BookTok عدد ۸۰ میلیارد بازدید را هم رد کرده است. کتابخوانی نشان میدهد ۸ ثانیه برای جلب توجه این نسل، افسانه است.
نسل Z ته یک موضوع را در میاورد!
گزارشهای Google در مورد نحوه وبگردی و سرچ کردن نسل جوان نشان میدهد که نسل Z بیش از همیشه علاقه دارد به دانستنِ بیشتر و جزئیاتِ کامل موضوعاتی که به آنها علاقهمند است یا نیاز دارد بداند.نسل زد Z تنها به یک جواب یا نتیجه کفایت نمیکند و در وبسایت های مرتبط موضوعی که سرچ میکند آنقدر عمیق میشود که زیر و بم آن را دربیاورد و به قول خودمانیاش میشود کرم این است که تَهِ هر چیزی را دربیاورد! خب آیا میشود به جوانانی که اینطور دنبال درآوردن همه جزئیات هستند و محتوای مختلف و متنوع را میجورند، گفت که در ۸ ثانیه خلاصه میشوند؟ پس این ۸ ثانیه افسانه است!
نسل Z فیلمبین است!
برای نسل Z فیلم دیدن یکی از محبوبترین تفریحاتی است که آنها در اوقات فراغت یا تعطیلات خود به آن میپردازند. آنها مشتاقانه ساعتها به تلویزیون یا تلفنهایشان خیره میشوند و از فیلم یا سریالی که میبینند لذت میبرند. اگرچه کرونا چگونگی اکران سینماها را برای همیشه تغییر داد، اما بیش از سهچهارم جوانان در یک نظرسنجی گفتند که در سال ۲۰۲۲ فیلمهای بیشتری نسبت به دوره قبل از کووید-۱۹ دیدهاند. تنها ۴ درصد از نسل Zهای آمریکایی اشتراک یکی از سرویسهای پخش بزرگ مانند Netflix را ندارند و این نشان میدهد تا چه اندازه آنها علاقه به فیلم و سریال دارند. آیا کسانی که اینطور پیگیرانه فیلم یا سریال میبینند، فقط در ۸ ثانیه جلب میشوند؟ ۸ ثانیه یک افسانه است!
بصورت کلی ، درمورد نسل Z سوءتفاهمهای زیادی وجود دارد. درست است که آنها محتواهای کوتاه را ترجیح میدهند یا دوست دارد سریع به نتیجه برسند یا حتی گاهی اوقات بیصبر و عجول دیده میشوند اما این رفتارها دربرابر دنیای عظیم و شلوغ دیجیتال بسیار طبیعی است. آنها شاید در برابر موضوعاتی توجه کمی داشته باشند اما وقتی به موضوعی اهمیت میدهند، روی آن سرمایهگذاری میکنند و زمان مناسب را برای انجامش اختصاص میدهند.
منبع:
Lindseypollak، agilitypr.com، muckrack.com، ideaison.com، Mckinsey