مرکز نوآوری اسمایلینو در مرداد ۱۴۰۱ گزارشی را تهیه و منتشر کرده تا بهوسیله آن بتواند نسل Z شگفتانگیز را برای کسبوکارهای ایرانی معرفی کند و بتواند تصویری از فضای کسب و کار آینده به نمایش بگذارد. اینجا هم نسخه کامل و PDF گزارش اسمایلینو درباره نسل جوان را مشاهده میکنید و هم اطلاعاتی از راههای تهیه و انتشار این گزارش به دست میآورید. چون رویکرد زدپدیا این است که بتواند مرجع همه تحقیقها، اظهارنظرها، گزارشها و یافتهها از نسل Z ایران باشد.
در مقدمه این گزارش آمده: «موج نسل Z به زودی کسبوکارهای زیادی را در هم خواهد شکست. برندهایی هم هستندکه قدرت این موج را اهرم کرده و اوج خواهند گرفت. کسبوکار شما جزو کدام دسته است؟ در چند سال اخیر، حرفهای زیادی در مورد نسل Z یا زومرها شنیدهایم؛ نسلی که به زودی، تبدیل به مشتری اصلی محصولات و خدمات و بخش بزرگی از سرمایه انسانی شرکتها خواهد شد. این سلسله گزارشهای اسمایلینو باهدف شناخت نگرش و سبک زندگی متفاوت نسل Z و تاثیر آن در مسیر پیشروی کسبوکارها تهیه میشود.»
اسمایلینو مجموعهای است که میخواهد یک برند سبک زندگی (Lifestyle) باشد تا محصولات و خدمات دیجیتال برای نسل جوان تولید کند و چون مخاطب محصولاتش نسل جوان است، برای همین تحقیقات درباره نسل زد اهمیت دوچندانی دارد. این سلسله گزارشها (که شماره اول آن را اینجا میبینید) نتیجه فعالیت تیم تحقیق و ترجمه، جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای گسترده (بهصورت حضوری و آنلاین) و نشستهایی با حضور جوانان (بررسی علایق، نحوه انتخاب و مصرف محتوا و تاثیرپذیری در انتخاب) بوده است.
چرا سرمایه گذاری برای نسل Z مهم است؟
بد نیست بدانید این گزارش ۵۰ صفحهای درباره نسل Z، با هدف ایجاد سوال در ذهن مدیران کسبوکارها تهیه شده است که آیا برای تغییر در رویکرد برند خود آماده هستند؟ میدانند نحوه ارتباطگیری با این نسل، چه تفاوتهایی از نظر مدل و نوع رسانه، با نسلهای قبلی دارد؟ با داستان زندگی این نسل و راههای مشتری کردن آنها آشنا هستند؟ این گزارش که در یک روند طولانی تحقیق به دست آمده، دو ماه برای تهیه و انتشار زمان برده و از مشاوران بسیاری برای بازبینی، نظارت و تایید استفاده کرده است.
تهیهکنندگان اصلی گزارش نسل Z اسمایلینو سجاد بهجتی (استراتژیست)، مهدی میکائیلی (کارشناس محتوا) و نیلوفر محمودیان (گرافیست) بودهاند و سید کامران باقری، سید مسعود سعیدی، محمود کریمی و کیوان جامهبزرگ مشاوران این مجموعه گزارشها هستند.
این سوالهای مهم این مجموعه است که باید در ذهن مدیران کسب و کاری که با نسل جوان و دهه هشتادی ارتباط دارند، ایجاد شود. این گزارش تازه آغاز راه است؛
- به عنوان یک برند دارای همان هویتی در دنیای واقعی هستید که در فضای دیجیتال به تصویر کشیدهاید؟
- اکثر شرکتها توسط متولدان دهه ۴۰ تا ۶۰ اداره میشوند، در حالی که محصولات آنها توسط نسل Z خریداری یا ارزیابی میشود. چه فرصتها و چالشهایی در راه است؟
- برای جذب و حفظ نیروی انسانی ارزشمند به ویژگیها و ترجیحات فردی نسل Z توجه کردهاید؟
- تغییر تفریحات نسل Z چه تاثیری روی فعالیتهای بازاریابی، تبلیغات و کسب و کار شما میگذارد؟
- آیا محصولات و خدمات شما امکان ساختن هویت فردی و تجربههای منحصربهفرد را به این نسل میدهند؟
گزارش اسمایلینو درباره نسل Z را میتوانید اینجا دانلود کنید.