نسل Z نسلی آیندهنگر است و به سرمایه گذاری علاقه دارد. آنها میتواند با درآمدی که به دست میآورند خوشگذرانی کنند، اما این کار را نمیکند و در عوض، درآمدشان را برای پسانداز یا سرمایهگذاری برنامهریزی میکنند. این رویکرد اگرچه در جوانان جهان مرسوم است ولی با مقیاس کوچکتری در بین دهه هشتادی های خودمان هم دیده میشود. اینجا آنچه باید درباره این رویکرد آنها بدانید میخوانید.
اجازه ندهید ظاهر «باری به هر جهت» بخشی از نسل Z تصور اشتباهی را برایتان ایجاد کند. بخش بزرگی از نسل Z بسیار بیشتر از چیزی که فکر میکنید یا نشان میدهند به کماهمیتترین قبضهای ماهانهشان هم توجه نشان میدهند. این درست که برخی ولخرجی میکنند و بیشتر از نیازشان هزینه میسازند، اما بسیاری از نسل Z در واقع پولهایشان را سرمایه گذاری میکنند.
یک بانک از ۴۳۰ نفر که از پلتفرمهای کارگزاری دیجیتال استفاده میکردند پرسوجو کرد و به این نتیجه رسید که از میان سرمایهگذاران ۱۸ تا ۲۴سالهای که در این نظرسنجی شرکت داشتند، ۴۰ درصد قصد داشتند دریافتی خود را به سهام تبدیل کنند.
نسل Z حقوق خود را چگونه خرج میکند؟
بر اساس نظرسنجی CNBC که در فوریه سال ۲۰۲۲ انجام شد، ۴۱ درصد از نسل Z در شبکه مالیاتی -به هرگونه و بهانهای- ثبت شدند و بقیه یا وارد شبکه مالیاتی نشدند یا هنوز درآمدی کسب نکردهاند. از سویی، ۲۵ درصد از پاسخدهندگان به نظرسنجی حقوق خود را صرف هزینههای روزمره کردند، ۲۰ درصد اجاره یا رهن پرداخت میکنند. ۱۳ درصد از این پول برای پرداخت بدهی استفاده کردند، ۸ درصد از پاسخدهندگان نسل Z گفتند که پول را صرف «چیز دیگری یا چیز خاص» کردهاند، اما ۲۵ درصد آن را ذخیره کردند!
نظرسنجی از ۲۴ هزار دانشجو نشان میدهد که از هر ۴ نفر از آنها یک نفر صاحب ارز دیجیتال است. این یعنی نسل Z متخصصان فردا هستند و بهسرعت تبدیل به سرمایهگذاران امروز میشوند
این یافتهها یعنی بیشتر این نسل، همه ما را به سمت سرمایهگذاری سوق میدهند. آنها با محدودکردن فعالیتهای دیگر و خوشگذرانیهایشان، به مرور زمان بیشتری برای تحقیق و تجارت میگذارند.
سرمایه گذاری در نسل Z: جوان و نترس
نظرسنجیها از بین جوانان جهان نشان میدهد که بیش از نیمی از همه پاسخدهندگان درسال گذشته، سرمایه گذاری خود را در حوزه سهام افزایش دادند و تقریباً نیمی از نسل Z یعنی حدود ۴۵ درصد برای اولینبار سرمایهگذاری را آغاز کردهاند.
درحالیکه برخی از نسل Z صرفاً در دنیای سرمایه گذاری تنی به آب میزنند و این را به عنوان کار اصلی خود نمیدانند، برخی دیگر کل درگیری روزانهشان سرمایه گذاری است آن هم در حوزههای خطرپذیر است. بد نیست بدانید در سال ۲۰۲۰، مگان ۲۳ ساله یک گروه سرمایهگذاری از نسل Z را در Slack راهاندازی کرد. قصد او ایجاد یک راه آسان برای ارتباط با دوستانش و دیگر سرمایهگذاران جوان بود. در ۴ روز، جامعه اسلکی که او ایجاد کرد از ۳۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر افزایش یافت. بعد از ۶ ماه یک مجموعه فراگیر و جهانی متشکل از ۶۰۰۰+ بنیانگذار، سرمایهگذار و علاقهمند پیدا کرد. جالب است بدانید که قبل از مگان، اصطلاح «سرمایهگذاران خطرپذیر» وجود نداشت. امروز این عبارت را در توییتر جستوجو کنید و یک نتیجه بلند و طولانی پیدا خواهید کرد.
نسل Z و سرمایه گذاری: پیشنهاد برندها
همانطور که نسل Z استقبال میکند، مارکها باید به آن توجه کنند و چیزی باتوجهبه نیاز را ارائه دهند. تجارت و سرمایهگذاری مالی دیگر برای کسانی که میلیونها دلار در بانک دارند نیست. نسل Z باهوش است و منتظر “یک روز” برای سرمایهگذاری نیست. برندها باید یک صندلی برای نسل Z ذخیره کنند و مطمئن شوند که پیامها و پیشنهادهای آنها را به دلیل سنشان نشنیده نگیرند.
اگر چیزی که آنها به دنبال آن هستند وجود نداشته باشد (مثلاً گروه سرمایهگذاران خطرپذیر)، آن را ایجاد خواهند کرد. هرجا که ایده ای از آن سرچشمه میگیرد. این دو با هم کار میکنند (خریدار و فروشنده) – تعامل و دریافت نظرات نسل Z به برندها کمک میکند تا نیازهای آنها را برآورده کنند. (این توصیه در مورد همه برندها صدق میکند، نه فقط مارکهای مالی.)
واقعیت را بپذیرید سعی نکنید از درآمد سرمایهگذاری آنها سود کسب کنید. نسل Z میداند که همه سرمایهگذاری نمیکنند و پسانداز پول چه شرایطی دارد؛ بنابراین آنها را بدون توجه به موقعیتهای شخصی خود و یادآوری برای پسانداز کردن تشویق نکنید. نسل Z دروغ را تشخیص میدهد و به سمت برندی میرود که برایش حس صمیمیت و راستگویی را ارضا کند.
منبع: UNiDAYS